Det är väl ingen konst!

Alla inlägg under maj 2012

Av Åsa - 13 maj 2012 16:09

Som svar på Fiktionistas enkät:


http://fiktionista.blogspot.se/2009_08_01_archive.html


  • Infoga en bild av det snyggaste bokomslaget du har i din bokhylla. Förklara varför du tycker det är så snyggt.

 


  • Vilka tre böcker vill du köpa härnäst?

 Eld     Ny Eld av Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren

London    London

 
 
 
 

 

  • Vad skulle titeln vara till din egen självbiografi?

"En missförstådd civilingenjörs liv och lustar"

  • Om du fick bjuda hem valfri författare i ett dygn, vem hade du bjudit och vad hade ni gjort under dygnet?

 

Oscar Wilde; vi skulle dricka gott vin, promenera i en park och prata om livet. Sedan äta en god middag och fortsätta prata framför en öppen spis som knastrar hemtrevligt.

  • Hur ser din läsritual ut (hur förbereder du din lässtund)?

 

Helt utan krusiduller tar jag fram en bok, lägger mej på sängen i kontoret, med läslampan tänd, å läser...

  • Föredrar du  färdiga/definitiva slut eller öppna slut? Varför?

 

Öppna slut är bättre, så att jag själv kan få fundera vidare...

  • Vilken bok hoppas du blir film, och vem ska i så fall regissera filmen?

"Baddaren" Emma Hamberg, regissör Woody Allen! :-)


  • Infoga en sångtext som du gillar och musikvideon om du kan hitta den på t.ex YouTube.

Flickan och kråkan med Timbuktu (Mikael Wiehe)


http://www.youtube.com/watch?v=ICSAiZm9hEQ


Jag satt häromdagen och läste min tidning
en dag som så många förut.
O jag  tänkte på alla dom drömmar man drömt som
en efter en har tatt slut


Då  såg jag en bild av en flicka
med en skadskjuten kråka i famn
hon springer  iväg genom skogen
så fort som hon någonsin kan


Och hon springer med  fladdrande lockar
hon springer på taniga ben
o hon bönar och ber och hon  hoppas och tror
att det inte ska vara för sent


Flick Flick,
Flick  Flick, Kråk
Flick Flick,
Flick Flick, Kråk


Flickan är liten och  hennes hår är så ljust
o hennes kind är så flämtande röd
kråkan är klumpig  och kraxande svart
om en stund är den alldeles död


Men flickan, hon  springer för livet
hos en skadskjuten fågel i famn
hon springer mot  trygghet och värme
för det som är riktigt och sant


O hon springer med  tindrande ögon
hon springer på taniga ben
för hon vet att det är sant, det  som pappa har sagt
att finns det liv är det aldrig för sent


Flick  Flick,
Flick Flick, Kråk
Flick Flick,
Flick Flick, Kråk


O jag  började darra i vånda och nöd
jag skakade av rädsla och skräck
för jag  visste ju alldeles tydligt och klart
att det var bilden av mig som jag  sett


För mitt hopp är en skadsjuten kråka
och jag är ett springande  barn
som tror det finns någon som kan hjälpa mig än
som tror det finns nån  som har svar


O jag springer med bultande hjärta
jag springer på taniga  ben
O jag bönar och ber, fast jag egentligen vet
att det redan är alldeles  för sent


Flick Flick,
Flick Flick, Kråk
Flick Flick,
Flick  Flick, Kråk



 


  • Nämn en rolig litteraturrelaterad internetsida som du brukar vara inne på (helst något annat än en bokblogg).

http://www.bokus.com/


  • Hur många böcker läser du i genomsnitt på ett år?

Alltför få, kanske 10...

 

Ovido - Quiz & Flashcards